1 / 1 bejegyzés megtekintése
  • Szerző
    Bejegyzés
  • #14514
    Balogh Ildikó
    Felhasználó

    A menedzsment az alábbi sorrendiség elemeit foglalja magában:
    a tervezést: szervezet jövőbeli működésére vonatkozó célokat határozza meg
    a szervezést: elvégzendő feladatok és az azokat elvégző emberek csoportosítását,
    az irányítást: beosztottak tevékenységének ellenőrzését, a tevékenységeknek a szervezet céljai felé vezető úton tartását
    a vezetést: szervezet tagjai viselkedésének tudatos befolyásolását, meghatározott célok eléréséért

    Menedzsment szerepkörök:
    Képviselő
    Kapcsolattartó
    Vezető
    Informátor: információs elosztó, és szóvivő
    Döntéshozó: Vállalkozó, problémakezelő, erőforrás elosztó és tárgyaló

    Szervezeti formák
    Egyszerű funkcionális szervezet egyes tevékenységek szerint tagolja a szervezetet, főként egy termékre specializált cégeknél, kisméretű szervezetek esetében.
    Centralizált funkcionális szervezet a gyártási folyamatot a végső termék irányába bővítik pld. részegységek, vagy alkatrészgyártás. Stabil környezet esetén.
    Mátrix szervezeti struktúra: termékorientált vagy projektorientált mátrix szervezetről kettős irányítás jellemzi. Innovációt igénnyel rendelkező feladatoknál.
    Divizionális szervezeti struktúra a termék, vagy vevő, vagy piacrégiók szerint tagolják a szervezetet, alakítanak ki szervezeti egységeket. A vállalaton belül így kialakított egységet nevezik divíziónak. Dinamikus környezet esetén.

    A szervezetre ható tényezők:
    A piaci környezet
    Technikai környezet
    Társadalmi környezet
    Kulturális környezet
    Belső szervezetre ható tényezők:
    Vállalkozás mérete
    Vállalkozás tevékenységi köre
    Az alkalmazott technológia
    A régiós elhelyezkedés

    A szervezeti kultúra
    A szervezeti kultúra a szervezet tagjai által elfogadott, közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések rendszere.
    Befolyásoló tényezői:
    Külső hatások
    Szervezet specifikus tényezők
    A szervezet történelme

    Szervezeti konfliktusok
    Egyének és csoportok között egyaránt létrejöhetnek.
    Kezelési stratégiák:
    Versengő: személyes kapcsolat megromlásához vezethet
    Alkalmazkodó: lemond a saját érdekeiről
    Kompromisszumkereső: félúton a versengő és alkalmazkodó között
    Elkerülő: nem kezeli hanem kerüli a konfliktust
    Problémamegoldó: nem egyéni hanem feladatmegoldásra törekvő

1 / 1 bejegyzés megtekintése
  • Be kell jelentkezni a hozzászóláshoz.